Fantastyczna rozrywka


[Muzyka]


Muzyka do Drużyny Pierścienia - informacje

[blok]Trochę informacji:
- wydawca i rok wydania: 2001 by Reprise Records
- kompozytor i dyrygent: Howard Shore
- partie wokalne: Enya, Mabel Faletolu, Elizabeth Fraser i Edward Ross
- partie chóralne: The London Voices i The London Oratory Schola
- dyrygent chóru: Terry Edwards, Michael McCarthy, Igelese Ete
- teksty pieśni i partii chóralnych: Howard Shore, J.R.R. Tolkien, Philippa Boyens, Roma Ryan i Frances Walsh

Lista utworów:
- The Prophecy ÷ Przepowiednia (3:54)
- Concerning Hobbits ÷ W sprawie hobbitów (2:55)
- The Shadow of the Past ÷ Cień przeszłości (3:33)
- The Treason of Isengard ÷ Zdrada Isengardu (4:01)
- The Black Rider ÷ Czarny Jeździec (2:48)
- At The Sign of the Prancing Pony ÷ Pod Rozbrykanym Kucykiem (3:14)
- A Knife in the Dark ÷ Ostrze w ciemnościach (3:34)
- Flight to the Ford ÷ Bieg do Brodu (4:15)
- Many Meetings ÷ Wiele spotkań (3:05)
- The Council of Elrond ÷ Narada u Elronda • Enya (3:49)
- The Ring Goes South ÷ Pierścien rusza na południe (2:03)
- A Journey in the Dark ÷ Wędrówka w ciemnościach (4:20)
- The Bridge of Khazad-Dûm ÷ Most w Khazad-Dûm (5:57)
- Lothlórien ÷ Lothlórien • Elizabeth Fraser (4:34)
- The Great River ÷ Wielka Rzeka (2:43)
- Amon Hen ÷ Amon Hen (5:02)
- The Breaking of the Fellowship ÷ Rozstanie Drużyny • Edward Ross (7:21)
- May It Be • Enya (4:16)

Wyróżnienia i nagrody:
- Oscar za muzykę do filmu
- nominacja do Oscara za piosenkę "May it be"
- nominacja do Złotego Globu za muzykę do filmu
- nominacja do nagrody BAFTA za muzykę do filmu
- Grammy za muzykę do filmu
- nominacja do nagrody Saturn za muzykę do filmu
- nominacja do nagrody Amerykańskiego Instytutu Filmowego za muzykę do filmu
- nagroda Stowarzyszenia Krytyków Filmowych z Chicago i Las Vegas oraz Broadcast Film Critics Association za muzykę do filmu
- nagroda Stowarzyszenia Krytyków Filmowych z Los Angeles za muzykę do filmu


O pięknie muzyki:
Howard Shore w jednym z wywiadów podkreślał, że tworząc muzykę do Drużyny Pierścienia, w dużym stopniu inspiracją była dla niego głównie sama proza Tolkiena. Bez wątpienia Shore uchwycił w niej ducha prozy autora oraz aurę cudowności świata Elfów i Hobbitów. Wartym uwagi jest fakt, iż znakomita większość tytułów utworów jest właśnie tytułami rozdziałów powieści. Muzyka jest epicka w każdej nucie. Dawno nie było ścieżki dźwiękowej wykorzystującej tak masywne partie chóralne. Co prawda istnieje wiele utworów wykorzystujących chór, które przeszły do historii, ale w przypadku Drużyny pierścienia duża część muzyki jest oparta na mrocznym i epicko brzmiącym chórze. Ich mroczność i sposób artykułowania śpiewu może rywalizować z słynnym Temple of Doom z Indiana Jones. Słynny London Voices ujarzmia swą siłę w kluczowych momentach na albumie, przeważnie odnosząc się do złych mocy, a w szczególności do Nazgûli - Upiorów Pierścienia. Dramatyczny motyw na trąby wraz z chórem dominuje w The Shadow of the Past wyśpiewując słowa napisane przez Philippę Boyens w fikcyjnym języku Mordoru jak w otwierającym The Prophecy, natomiast monumentalne połączenie orkiestry i chóru asystuje pojedynkowi dwóch czarodziejów w The Treason of Isengard. Dzięki prowadzonej przez Shore'a London Philharmonic Orchestra (ale też The New Zealand Symphony Orchestra ) z wielu utworów powiewa potęga i chwała. Smutny i tragiczny w wyrazie jest temat Pierścienia, doskonale oddając niejakie przekleństwo jakie wywołuje na zetkniętymi z nim istotami (w wielkim stylu wykonywany w The Great River).
Nie mogło zabraknąć typowego dla Shore'a mrocznego posługiwania się instrumentami dętymi i kotłami, które w połączeniu z elegancką sekcją smyczkową kreują aurę tajemniczości i grozy, tak jak to czynił m.in. w Siedem czy w Milczeniu owiec - muzyka jest równie mroczna co piękna. Także i główni bohaterowie filmu, Hobbici otrzymali od hojnego Kanadyjczyka swój motyw. Concerning the Hobbits to jeden z "najcieplejszych" utworów jakie można usłyszeć w muzyce filmowej z przepięknym tematem granym na skrzypcach i fletni, "podkolorowany" również m.in. akordeonem i klawesynem. Skoczny motyw na fagot w The Black Rider przechodzi w przerażający chór i w wielu miejscach na płycie możemy doświadczyć podobnych pasaży z muzyki o pozytywnym wydźwięku do niezwykle mrocznej. Kolejny stworzony przez kompozytora motyw to znakomity marsz, niemal wojowniczy temat Orków na waltornie i perkusję. Niemal religijnie brzmiący i ujmujący żeński wokal w Flight to Ford rozwija się w niezwykle piękny motyw, by znowu zmienić oblicze za sprawą potężnych kotłów i chóru, opisującego pościg Czarnych Jeźdźców za Arweną i chorym Frodo.
Jednak nie są to jeszcze główne tematy, które występują u Shore'a. Motyw głównego bohatera, Froda, jest bardzo liryczny i emocjonalny, daje chwilę wytchnienia od całej monumentalności muzyki. Strzałem "w dziesiątkę" wydaje się jednak być porywający i majestatyczny temat Drużyny, którego bezsprzecznie najlepsze wykonanie usłyszeć można w The Ring Goes South gdy orkiestra w cudowny sposób (ok. 0:45) "wspina się" wraz z intonującym rogiem by w finale wykonać spektakularnie ów temat. Przedstawiany jest on w wielu heroicznych momentach na filmie i albumie i jest po prostu niesamowity. Prawdopodobnie najbardziej fantastyczny klimat na płycie ma początek Many Meetings, kiedy za sprawą chóru i baśniowego motywu udaje się Shore'owi wykreować magiczną, rodem z legend atmosferę fantazji, a zaraz po nim pełna sekcja smyczkowa wykonuje wspaniale temat główny. Niewiele gorszy jest utwór 10, Aniron, z wokalem Enyi śpiewającej przepięknie w języku Elfów do romantycznej sceny między Aragornem i Arweną. W Lothlórien możemy usłyszeć genialny, niemal niebiański lament po śmierci Gandalfa – postaci duchowej w mitologii Tolkiena, który jest rozwinięciem motywu z Many Meetings - "smaczku" muzyce dodają egzotycznie brzmiąca, hinduska instrumentacja.
Tak jak w całym swym dziele Shore serwuje nam ocierające się o geniusz momenty, tak jak oddający całą potęgę dawnego królestwa Krasnoludów w utworze A Journey in the Dark, czy poruszające soprano Elizabeth Fraser w ścieżce 13. Wydającym się spinać w klamrę cały zbiór utworem jest The Breaking of the Fellowship w formie 7-minutowej suity, gdy Shore łączy wszystkie główne tematy lirycznie wykonywane przejmująco przez pełną orkiestrę, m.in. na flecie wraz z nucącym chórem . Jednak to co przykuwa uwagę to pojawiający się 2 minuty przed końcem przejmujący wokal Edwarda Rossa, śpiewającego piosenkę napisaną przez Phillippę Boyens. Enya pojawia się jeszcze raz na końcu płyty wykonując przecudną kołysankę-modlitwę May It Be towarzyszącą napisom końcowym filmu, zostawiając słuchacza w niezwykłym, melancholijnym nastroju.
Teksty piosenek i liryków:
…:: The Prophecy I ::…

The Seer Speaks...

Yénillor morne
tulinte I quettar
tercáno nuruva

Hlasta! Qyetes
Hfirimain:

The Ringspell...


The Seer Speaks…

Out of the Black Years
come the words
the Herald of Death.

Listen! It speaks to
Those who were not born to die

The Ringspell…


Przepowiednia głosi...

Z otchłani Czarnych Dni
Pojawił się na świecie
Herald Śmierci

Słuchajcie - mówi on do tych
którzy się jeszcze nie narodzili aby umrzeć

Urok pierścienia...

…:: The Prophecy II ::…

Hlasta!
Qyetes Hfirimain:

Corma turien te
Corma tuvien
Corma tultien te
Huinesse nutien.

Tercáno Nuruva.
Tuvien Corma tultien te
Huinesse nutien

Corma turien te Corma.


Listen!
It speaks to those who were not born to die:

[One] Ring to rule them [all]
[One] Ring to find [them]
[One] Ring to bring them [all]
[And] in the Darkness bind them

[The] Herald of Death
to find [One] Ring, to bring them [all]
[And] in the Darkness bind them

[One] Ring to rule them [all], [One] Ring


Słuchajcie - mówi on do tych
którzy się jeszcze nie narodzili aby umrzeć

Jeden Pierścień, by wszystkimi rządzić,
Jeden, by wszystkie odnaleźć,
Jeden, by wszystkie zgromadzić
i w ciemności związać

Herald Śmierci
aby znaleźć ten Jedyny, by zgromadzić wszystkie
i w ciemności związać

Jeden Pierścień, by rządzić wszystkimi, Ten Jedyny


…:: The Treason of Isengard ::…

Shre nazg golugranu kilmi-nudu
Ombi kuzddurbagu gundum-ishi
Nugu gurunkilu bard gurutu
Ash Burz-Durbagu burzum-ishi
Daghburz-ishi makha gulshu darulu.
[Ash nazg durbatuluk, ash nazg gimbatul,
ash nazg thrakatuluk agh burzum-ishi krimpatul]
Daghburz-ishi makha gulshu darulu.

Gu kibum kelkum-ishi, burzum-ishi. Akha – gum-ishi ashi gurum.
Nubin sherkuk, rakhizinash, matizinashuk, matizin Umbruk.


Three Rings for-Elven-kings under-sky
Seven for-dwarf-lords in-halls
Nine for-mortals doomed to-die
One for-Dark-Lord in-darkness
in-Mordor where shadows lie.
[One Ring to-rule-them-all, One Ring to-find-them,
One Ring to-bring-them-all and in-the-Darkness bind-them]
in-Mordor where shadows lie.'

There-is-no life in-the-cold, in-the-dark. Here - in-the-void only death.
I-smell your-blood. I-shall-devour-it, eat-it-all – eat-all the-world.

…:: The Black Rider ::…

Nebabitham Maganane
Netabdam daurad
Nepam ned abarat-aglar
ido Nidir nenakham
Bari 'n Katharad

We deny our maker.
We cling to the darkness.
We grasp for ourselves power and glory.
Now we come, the Nine,
Lords of Eternal Life.

…:: Tinúviel ::…
featured in "Flight to the Ford"

Tinúviel elvanui
Elleth alfirin edhelhael
O hon ring finnil fuinui
A renc gelebrin thiliol...

Tinúviel [the] elven-fair,
Immortal maiden elven-wise,
About him cast [her] night-dark hair,
And arms [like] silver glimmering...


…:: Aníron ::…
(Theme for Aragorn and Arwen)
featured in "The Council of Elrond"
Enya

O môr henion i dhû:
Ely siriar, êl síla
Ai! Aníron Undómiel

Tiro! Êl eria e môr.
I 'lîr en êl luitha 'uren
Ai! Aníron...


From darkness I understand the night:
Dreams flow, a star shines
Ah! I desire Evenstar

Look! A star rises out of the darkness
The song of the star enchants my heart
Ah! I desire...


W ciemności rozumiem noc
Sny przemijają a gwiazdy świecą
Ah! Pragnę Wieczornej Gwiazdy

Patrz! Gwiazda wschodzi ponad ciemnością
Pieśń gwiazdy czaruje me serce
Ah! Pragnę...

…:: The Bridge of Khazad-dûm ::…

Urus ni buzra!
Arras talbabi filluma!
Ugrud tashniki kurduma!
Lu! Lu! Lu!
Urkhas tanakhi!


Fire in the deep!
Flames lick our skin!
Fear rips our heart!
No! No! No!
The demon comes!

…:: Lament for Gandalf ::…
featured in "Lothlórien"
Elizabeth Fraser

(Verse 1: Quenya)

A Olórin i yáresse
Mentaner i Númeherui
Tírien i Rómenóri
Maiaron i Oiosaila
Manan elye etevanne
Nórie i melanelye?

(Verse 2 and 3: Sindarin)

Mithrandir, Mithrandir, A Randir Vithren
Ú – reniathach i amar galen
I reniad lín ne mór, nuithannen
In gwidh ristennin, i fae narchannen
I lach Anor ed ardhon gwannen
Calad veleg, ethuiannen.


Olórin, who once was...
Sent by the Lords of the West
To guard the lands of the East
Wisest of all Maiar
What drove you to leave
That which you loved?

Mithrandir, Mithrandir, O Pilgrim Grey
No more will you wonder the green fields of this earth
Your journey has ended in darkness.
The bonds cut, the spirit broken
The Flame of Anor has left this World
A great light, has gone out


Olórin, który kiedyś był
Posłany przez Panów Zachodu
By strzec wschodnich ziem
Mędrzec pośród Majarów
Co cię zmusiło do tego
Abyś zostawił to co pokochałeś?

Mithrandirze, Mithrandirze, Szary Pielgrzymie
Nigdy więcej nie będziesz wędrował poprzez zielone pola tej ziemi
Twa podróż skończyła się w ciemności
Więź spięta, lecz duch złamany
Ogień Anoru opuścił ten Świat
Zanikło wspaniałe światło

…:: The Great River ::…

Verse 1

Ai! laurie lantar lassi surinen,
yeni unotime ve ramar aldaron!
yeni ve linte...

Alas! golden leaves fall in the wind,
long years numberless as [the] wings of trees!
Long years like swift...

Verse 2

Et Earello Endorenna utulien.
Sinome maruvan ar Hildinyar tenn' Ambar-metta!

Out of the Great Sea to Middle-earth I am come.
In this place I will abide, and my heirs, unto the ending of the world

…:: In Dreams ::…
featured in "The Breaking of the Fellowship"
Edward Ross

When the cold of winter comes
Starless night will cover day
In the veiling of the sun
We will walk in bitter rain

But in dreams
I can hear your name
And in dreams
We will meet again

When the seas and mountains fall
And we come, to end of days
In the dark I hear a call
Calling me there
I will go there
And back again


…:: May It Be ::…
Enya

May it be an evening star
Shines down upon you
May it be when darkness falls
Your heart will be true
You walk a lonely road
Oh! How far you are from home

Mornie utúlië (darkness has come)
Believe and you will find your way
Mornie alantië (darkness has fallen)
A promise lives within you now

May it be the shadows call
Will fly away
May it be your journey on
To light the day
When the night is overcome
You may rise to find the sun

Mornie utúlië (darkness has come)
Believe and you will find your way
Mornie alantië (darkness has fallen)
A promise lives within you now

A promise lives within you now


…:: The Revelation of the Ringwraiths ::…

Chorus in Adûnaic:

Nêbâbîtham Magânanê
Nêtabdam dâurad
Nêpâm nêd abârat-aglar
îdô Nidir nênâkham
Bârî'n Katharâd


We refused our Creator
We went towards darkness
We were handed strength and glory,
Now Sauron we approach
Lords of all lands



…:: O Queen beyond the Western Seas ::…

A Bereth thar Ennui Aeair!
Calad ammen i reniar
Mi 'aladhremmin ennorath.
A Elbereth Gilthoniel
I chin a thul lin miriel...


O Queen beyond the Western Seas!
O light to us that wander
Amid the tree-woven lands of Middle-earth
O Elbereth Star-kindler
The eyes and breath your [are] shining like jewels...


…:: The Hobbit Drinking Song ::…
Billy Boyd, Dominic Monaghan

Hey, ho! To the bottle I go,
To heal my heart and drown my woe!
Rain may fall and wind may blow,
But there still be many miles to go!

Sweet as the sound of the pouring rain,
And the stream that falls from hill to plain!
Better than rain or rippling brook,
Is a mug of beer inside this Took!








* recenzja muzyki z saundtracku "Drużyna Pierścienia" pobrana ze strony internetowej pana Tomasza Rokity; teksty piosenek i liryków pochodzą z wielu źródeł.

[/blok]


Autor: 153


Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.

ZAMKNIJ
Polityka prywatności