Kroniki Fantastyczne


[Krainy]


Bogowie

[blok]Ao - Nadbóg i stworzyciel Torilu, nie potrzebuje on wyznawców tak jak inni bogowie, ponieważ jest po za zasięgiem śmiertelników i sprawy Fearunu i innych sfer w ogóle go nie obchodzą.

Azuth - Patron magów, Pan czarów. Azuth zajmuje sie postępem i ochroną sztuk magicznych. Czczony przez wszystkich czarodziejów i czarowników pozostawał doradcą Mystry. Zanim stał sie bogiem walczył z Savrasem żeby uzyskać jego boską moc i połączyć się z Mystrą. Najczęściej objawia się jako mężczyzna z białą brodą, ubrany w dostojne szaty, trzymający w dłoni laskę. Symbolem Azutha jest lewa ludzka dłoń wskazująca ku górze na tle niebieskiego ognia.

Bane - Pan Ciemności, bóg nienawiści, sporów i tyranii. Bane pokonał śmierć po to aby w Fearunie znów siać tyranie i nienawiść. Woli pozostać w cieniu zostawiając swoim sługom realizację swych zawiłych planów, a kiedy już sie ujawni zazwyczaj przybiera postać humanoida z nagą klatką piersiową. Jego prawa dłoń jest chroniona przez metalową rękawicę wysadzaną klejnotami. Znakiem Bane\'a są zielone promienie zaciśnięte w czarnej rękawicy.

Bhaal - Pan mordu. Razem z Banem i Myrkulem podzelili sie królestwem Jergala kiedy temu panowanie nad śmiercią, tyranią i mordem sie znudziło. Bhaal zginął w Czasach Niepokojów, ale przedtem spłodził mnóstwo potomków aby dzięki nim powrócić.

Chauntea - Boginni upraw i rolników. Chauntea jest tak stara jak Toril i to od niej pochodziła boska iskra, która dała życie światu natury. Czczona jest głównie przez rolników, ogrodników i wszystkich pracujących na roli. Rzadko ukazuje się w postaci fizycznej, woli bowiem sączyć swą esencje poprzez żyzną glebę Fearunu. Na symbolu Chauntea widnieje rozkwitająca róża ułożona na tle zboża.

Cyric - książe kłamstw, bóg oszustw. Cyric jest małostkowym, skoncentrowanym na sobie bóstwem, ze skłonnością do wywyższania siebie ponad inne bóstwa. Niegdyś śmiertelnik, wzniesiony do boskiego statusu przez Ao zagarnął dziedziny Bane\'a, Bhaala i Myrkula. Póżniej, kiedy Cyric stracił zmysły dziedzinę Myrkula przejął Kelemvor. Gdy Cyric odzyskał zmysły, Trybunał bóstw rozważał skutki jego czynów i uznał go za winnego, ale Cyric mógł zachować boski status i od tamtego czasu zajął sie snuciem morderczych intryg, zawsze chętny aby podkopać autorytet innych bóstw.Od czasu swego wyniesienia do statusu boga przybierał już wiele postaci, ale powszechnie się uważa, że jego prawdziwą formą jest postać szczupłego mężczyzny, z błyszczącymi oczami i kredową skórą. Jego znakiem jest biała czaszka bez żuchwy na tle fioletowego rozbłysku.

Eilistraee - Pani Tańca, bogini szermierki i polowań. Bogini ta jest patronką drowów o dobrym charakterze i wszystkich, którzy pargną żyć w pokoju na świecie. Koścół Eilistraee jest mało znany na powierzchni, ponieważ mało osób wierzy że istnieją drowy o dobrym charakterze. Ukazuje się pod postacią nieodzianej drowki o błyszczącej skórze i długich do kostek, wirujących, połyskujących srebrem włosach. Na jej symbolu ukazana jest naga, długowłosa drowka tańcząca z mieczem na tle księżyca w pełni.

Gond - Bóg kowali, rzemieślników i wynalazców. Jego kult obejmuje cały Faerun. Gond inspiruje swoich poddanych i nakłania ich do tworzenia nowych technologii. Praktyki tej wiary są dosyć dziwne bowiem wymagają po wynalezieniu czegoś, sporządzenia kopii i spalenia oryginału jako ofiary do swego boga. Gond ukazuje się zazwyczaj w kilku postaciach. Jest to albo krzepki kowal z czerwonymi włosami lub szczupły mężczyzna o włosach koloru słomy. Jego znakiem jest drewniane koło zębate z czterema szprychami.

Helm - Jego dziedziną są strażnicy i ochrona. Ukazuje się jako mężczyzna w pełnej zbroi, przekładający ponad wszystko wykonanie zleconego mu zadania. Jest bardzo zdyscyplinowany i wielu ludzi uważa go za boga bez emocji, lecz to jednak nie prawda. Kościół Helma postrzegany jest jako bastion stabilności i bezpieczeństwa. Jedynie Torm rozumie postępowanie Helma i ich więzi są wystarczająco silne, by oba kościoły na rozkaz swych bogów zaczeły zasypywać przepaść jaka je dzieli. Symbol Helma ukazuje rozwarte oko z niebieską powieką na bojowej rękawicy w pozycji pionowej.

Ilmater - Bóg cierpienia i męczenników. Łagodny Ilmater jest cichym, zawsze opanowanym bóstwem, które chętnie bierze na barki ciężary i łzy cierpiącego świata. Niezrozumiały dla nikogo, często budzący litość a nawet pogardę kościół Ilmatera jest jednym z największych w Faerunie i ma najwierniejszych wyznawców. Współpracuje z Tyrem i Tormem, ponieważ w trójke są silniejsi. Rozpaczający Bóg jako niski, krępy, łysiejący mężczyzna o ciele mocno okaleczonym biczowaniem, poznaczonym torturami i z połamanymi kośćmi, ale jego przyjazna i łagodna twarz tchnie otuchą. Jego znakiem są dwie dłonie, związane w nadgarstkach czerwonym sznurem.

Kelemvor - Bóg śmierci i umarłych. Nowy bóg śmierci wprowadził ład i dobro do świata umarłych i odtąd zmarli mogli umrzeć w spokoju bez obawy że jakiś nekromanta ożywi ich ciało. Kapłani Kelemvora nauczają że śmierć jest częścią życia. Polują na nieumarłych i tropią złych nekromatów i rabusiów grobów. Wygląd Kelemvora odzwierciedla jego przywiązanie do śmiertelnej formy. Jego znakiem jest szkielet ręki trzymający wagę.

Kossuth - Bóg ognia. Patron żywiołaków ognia. Nie przepada za swoimi wyznawcami na Torilu, ale często ich nagradza więc jego kult w szybkim tempie się rozprzestrzenia. Najbardziej czczą go mieszkańcy Thay dlatego, że powstrzymał zniszczenie miasta w Wojnie Salamander (1357 RD).Jest bóstwem odległym i obcym, ale wydaje się, że ma plany związane ze swoim szybko rosnącym kościołem i śmiertelnymi wyznawcami. Kossuth jest zwykle przedstawiany jako słup ognia wzbijający się w niebo. Znakiem Kossutha jest wijący się, czerwony płomień.

Lathander - Bóg poranka, świtu, wiosny, witalności, młodości. Lubiany wśród innych bogów tak samo jak wśród śmiertelników. Pan poranka angażuje sie w sprawy Torilu i obdarowywuje swoich wiernych wyznawców, wśród Dawców Świtu (mnichów służącym temu bogowi) krążą plotki, że Lathander ma jakiś szczególny plan z ważnymi konsekwencjami dla świata.Ukazuje sie on jako młody, dobrze zbudowany mężczyzna o złotej skórze , uśmiechnięty i uprzejmy. Jego znakiem jest wschód słońca wykonany z różowych, czerwonych i żółtych klejnotów.

Lolth - Boginni zła, drowów, pająków i otchłani. Okrutna i kapryśna Lolth uosabia absolutne zło drowów. Mimo że potrafi objawić się pod postacią wielkiej czarnej wdowy z czerwonymi oczami, to w prawdziwej postaci jest przepiękną drowką ludzkiego wzrostu. Na powierzchni Pajęcza Królowa jest tematem przerażających opowieści i legend związanych z okrucieństwem drowów. Kapłankami Lolth mogą być wyłącznie kobiety. \"Strach jest mocny niczym stal, a miłość i szacunek bezużyteczne.\" Jej symbolem jest czarny pająk z głową drowki zwisający z pajęczyny.

Malar - Władca bestii, bóg złych likantropów, drapieżnych bestii i potworów. Malar jest pierwotnym, dzikim bóstwem, które rozkoszuje się polowaniem i krwią zamordowanych ofiar. Przypomina lśniącą i zwinną, podobną do kota bestię z ochlapanym krwią czarnym futrem. Kościół Malara jest znienawidzony przez normalnych mieszkańców Faerunu. Bóg jest czczony tylko przez złych likantropów i myśliwych, którzy nie mają wyboru. Ten starożytny bóg sprzymieżył się z większością złych bóstw Faerunu przeciwko tym dobrym. Na jego znaku widnieje łapa bestii porośnięta brązowym futrm z zakrzywionymi, krwawymi pazurami.

Maska -Bóg złodziei.Maska jest opanowany, pewny siebie, skłonny do zawiłych intryg, chociaż zawsze to go pakuje w kłopoty. Nigdy nie traci panowania nad sobą i jego wiecznie zmieniający się wygląd dobrze mu służy, bo jego prawdziwe oblicze jest nieznane. Kościół Maski przypomina dobrze zorganizowaną gildie łotrzyków. Wielu bogów spiskuje przeciwko niemu. Jego symbolem jest czarna, aksamitna maska z domieszką czerwieni.

Mielikki - Boginni lasów, driad i leśnych stworzeń. Melikki - córka Silvanusa, jest bóstwem łagodnym, skorym do śmiechu i pewnym swych działań. Objawia się jako kobieta z rudymi włosami, odziana w skórzaną zbroje. Jej znakiem jest zwrócona w lewo głowa jednorożca ze złotym rogiem.

Mystra - Matka wszelkiej magii, boginni Splotu. Jest trzecim bostwem pełniącym funkcje Władczyni wszelkiej magii, przed nią była Mystryl która zgineła ratując Splot i inna boginni, która zgineła z ręki Helma w Czasach Kłopotów. Śmiertelniczka Midnight przejeła imię poprzedniczki w chwili wyniesienia do boskości. Kościół Mystry cieszy się znaczną potęgą w całym fearunie. Do niedawna boginni ukazywała sie śmiertelnikom tylko w postaci błędnego ognika lecz teraz woli ukazywać sie jako piękna ludzka kobieta z ciemnymi falującymi włosami. Jej znakiem jest siedem biało-niebieskich gwiazd tworzący krąg z czerwoną mgłą wypływającą ze środka

Oghma - Bóg wiedzy i inspiracji. Jego wyznawcami są zarówno bardowie jak i mędrcy i czarodzieje. Jest jednym z starszych bóstw Faerunu. Nienawidzi Bane\'a, Cyrica i Maski ponieważ uważa że mogą oni zakłócić jego ukochany spokój. Oghma przybiera postać mężczyzny z bogato zdobioną szatą i z doskonale nastrojonym yartingiem (rodzajem gitary). Jego symbolem jest czysty zwój.

Selune - Boginni księżyca i dobrych likantropów. Selune reprezentuje tajemniczą siłę księżyca, niebiańską moc, która wpływa na przemianę likantropów, kieruje cyklami rozrodczymi i wywołuje obłęd. Selune powstała po tym jak Ao stworzył wszechświat, czyli razem z Shar są pierwszymi boginiami. Wygląd Selune zmienia się wraz z fazami książyca. Czasem jest to piękna ludzka kobieta innym razem młoda dziewczyna, pojawia się też także jako starzejąca się kobieta o delikatnie zaokrąglonych kształtach. Jej znakiem jest para kobiecych oczu otoczona siedmioma srebrnymi gwiazdami.

Shar - Pani nocy, Boginni jaskiń i lochów. Siostra Selune ciągle snuje plany zniszczenia całego stworzenia. Mało wiadomo o jej tajemniczym kulcie, ale Shar namawia ich do zabijania kaplanów Selune. Boginni objawia się zazwyczaj w dwóch postaciach : Nocna śpiewaczka i Nocna tancerka.Ta pierwsza ma trzy metry wzrostu i jej ciało pokrywają szaty, porozumiewa się za pomocą śpiewu. Nocna tancerka ma na sobie mniej szat i jest zgrabną ludzką kobietą. Jej symbolem jest czarny dysk z ciemno purpurową krawędzią.

Shaundakul - Bóstwo podróżnych, górników, odkryć. Shaundakul jest samotnym i małomównym bóstwem, które pozwala by jego czyny przmawiały za niego. Ubrany w ciemny, szeroki płaszcz, skórzaną zbroję i buty, które nigdy nie dotykają ziemi, z wielkim mieczem gotowym zawsze do użycia, Jeździec Wiatru ma prawdziwie królewską postawę. Jego znakiem jest idący pod wiatr brodaty mężczyzna w podróżnej pelerynie i butach.

Silvanus - Bóg dzikiej natury i druidów. Silvanus, mimo iż jest mądry i uczynny, potrafi stanowczo bronić równowagi natury i surowo karać tych, którzy jej zagrażają. Objawia się jako stary, brodaty, nieskończenie mądry mężczyzna, który zwykle unosi sie w powietrzu. Jego symbolem jest zielony liść dębu

Sune - Boginni piękna i miłości. Najpiękniejsza z bóstw. Sune jest dobroczynna, lecz bywa kapryśna. Zawsze objawia się jako olśniewająco piękna rudowłosa kobieta o niezwykłym uroku.Jej znakiem jest twarz rudej pięknej kobiety o skórze koloru kości słoniowej.

Talos - Władca Burz, bóg zniszczenia, trzęsień ziemi i wirów.Talos jest porywczym, zapalczywym i skłonnym do gniewu bóstwem, które kocha chaos i rozkoszuje się niszczeniem. Objawia się jako jednooki, brodaty mężczyzna o szerokich ramionach, odziany w zbroje półpłytową i skórzane rękawice. Jego pusty oczodół wypełniony wirującymi gwiazdami, jest przykryty czarną opaską. Jego znakiem jest uderzenie błyskawicy.

Tempus - Bóg Wojny.Tempus zarządza wojną, a łaską obdarza dość kapryśnie. Żołnierze przed bitwą modlą się do niego. W walce Tempus bywa straszliwy, ale zawsze jest honorowy. Objawia się jako gigantyczny mężczyzna, w zniszczonej i okrwawionej zbroi płytowej, z twarzą zakrytą masywnym hełmem. Nosi ze sobą wielki topór bojowy lub czarny miecz. Jego symbolem jest płonący, srebrny miecz na krwistoczerwonej tarczy.

Torm - Bóg paladynów i lojalności. Torm zaprzysięgły wróg korupcji i zła, służy ludowi Faerunu, uosobiając ideał rycerza. Mimo iż może dysponować przerażającą mocą, aż nazbyt dobrze zna ludzkie słabości, gdyż sam padł ofiarą ich łatwowierności i ignorancji. Torm objawia się w swej ludzkiej postaci, tyle że na swoim wierzchowcu : Złotym Smoku. Jego znakiem jest prawa rękawica skierowana ku górze z wnętrzem dłoni skierowanej do przodu.

Tymora - Pani Szczęścia, boginni powodzenia i zwycięstwa. Tymora, przyjazne, łaskawe i dobroduszne bóstwo szczęścia. Niesprawiedliwym byłoby nazwać ją okrutną, ale znajduje ona przyjemność w płataniu innym figli, często w nadziei, że rozbawi tym jakieś ponure bóstwo. Przybiera zazwyczaj postać władczej kobiety z długimi platynowymi włosami. Symbolem Tymory jest srebrna moneta przedstawiająca twarz Tymory otoczoną białą kończyną.

Tyr - Bóg sprawiedliwości. Tyr pragnie stworzyć na Faerunie społeczeństwo doskonałe, ale on sam wie, że na tym świecie jest to nie możliwe. Objawia się jako nieustraszony, brodaty mężczyzna w kolczudze, któremu brakuje prawej dłoni i zawsze jest uzbrojony w długi miecz lub młot bojowy. Jego znakiem jest waga w równowadze spoczywająca na młocie wojennym.

Umberlee - Królowa głębin i boginni oceanów.Złośliwa, podła i zła. Umberlee jest postrachem żeglarzy i mieszkańców wybrzeża na całym świecie. Znajduje przyjemność patrząc na śmierć innych w falach lub szczękach morskich stworzeń. Umberlee rzadko się ujawnia, a jeśli już to w postaci kobiety o niebiesko-zielonej skórze, z zakrzywionymi pazurami, płetwami i ogromną biżuterią z muszli. Jej symbolem jest fala chyląca się na lewo i prawo.

Uthgar - Bóg siły fizycznej. Patron barbarzyńskiego plemiona Uthgardtu na Dzikim pograniczu. Nie miesza się w sprawy innych bóstw. Zawsze dąży do zwycięstwa, zwłaszcza gdy zagrożeni są barbarzyńcy Uthgardtu. Ukazuje się jako barbarzyńca o jasnych włosach, jadący na pegazie. Symbolem Uthgara jest konkretny totem ducha bestii.

Waukeen - Boginni handlu i pieniędzy. Waukeen jest w miare pracowitym bóstwem, które kocha bogactwo, nie samo w sobie, ale to co dzięki niemu można osiągnąć. \"Handel jest najlepszą drogą do bogactwa.\" Objawia sie pod postacią młodej, pięknej, szczupłej kobiety z długimi, złotymi włosami. Jej znakiem jest złota moneta ze zwróconą w lewo twarzą Waukeen.

Jest oczywiście jeszcze wielu półbogów i bogów innych ras...
powyżej przedstawiłem tylko główne (najbardziej znane wśród ludzi) bóstwa Faerunu.[/blok]##edit_bykesseg 2005-12-02 15:58:03##ed_end####edit_bykesseg 2005-12-02 16:20:42##ed_end##


Autor: 44


Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.

ZAMKNIJ
Polityka prywatności