Fantastyczna rozrywka


[Muzyka]


Muzyka do Powrotu Króla - informacje

[blok]Trochę informacji:
- wydawca i rok wydania: 2003 by Reprise Records
- kompozytor i dyrygent: Howard Shore
- instrumentalne partie solowe: Sir James Galway (flet i blaszany gwizdek), Dermot Crehan (hardanger, skrzypce irlandzkie i "podwójne skrzypce"), Ulrich Herkenhoff (fletnia pana), Jan Hendrickse (rhaita) i John Paricelli (sześcio- i dwunastostrunowa gitara)
- partie wokalne: Renée Fleming, Ben del Maestro, Billy Boyd i Viggo Mortensen
- partie chóralne: The London Voices
- dyrygent chóru: Terry Edwards
- teksty pieśni i partii chóralnych: J.R.R. Tolkien, Philippa Boyens i Fran Walsh

Lista utworów:
- A Storm is Coming ÷ Burza nadciąga (2:52)
- Hope and Memory ÷ Nadzieja i pamięć (1:45)
- Minas Tirith ÷ Minas Tirith • Ben del Maestro (3:37)
- The White Tree ÷ Białe Drzewo (3:25)
- The Steward of Gondor ÷ Namiestnik Gondoru • Billy Boyd (3:53)
- Minas Morgul ÷ Minas Morgul (1:58)
- The Ride of the Rohirrim ÷ Droga Rohirrimów (2:08)
- Twilight and Shadow ÷ Mrok i Cień • Renée Fleming (3:30)
- Cirith Ungol ÷ Cirith Ungol (1:44)
- Andúril ÷ Andúril (2:35)
- Shelob's Lair ÷ Leże Szeloby (4:07)
- Ash and Smoke ÷ Popiół i dym (3:25)
- The Fields of the Pelennor ÷ Pola Pelennoru (3:26)
- Hope Fails ÷ Nadzieja gaśnie (2:20)
- The Black Gate Opens ÷ Czarna Brama się otwiera (4:01)
- The End of All Things ÷ Koniec wszystkiego • Renée Fleming (5:12)
- The Return of the King ÷ Powrót Króla • Viggo Mortensen & Renée Fleming (10:14)
- The Grey Havens ÷ Szara Przystań (5:59)
- Into the West ÷ W stronę Zachodu • Annie Lennox (5:49)

Wyróżnienia i nagrody:
- Oscar za muzykę do filmu
- Oscar za piosenkę "Into the West"
- Złoty Glob za muzykę do filmu i piosenkę "Into the West"

O pięknie muzyki:
W ciągu 2 lat, od grudnia 2001 roku, kanadyjski kompozytor Howard Shore zdołał nieźle "nabroić" w światku muzyki filmowej, stając się z raczej niszowego twórcy jednym z najsłynniejszych twórców ostatniego okresu w światowej muzyce filmowej. Oczywiście niczego z tego nie osiągnąłby gdyby nie niezwykle inspirujące filmy Petera Jacksona z trylogii The Lord of the Rings, które śmiało można dziś uznać za jedne z najwybitniejszych utworów i to nie tylko w dziedzinie kina fantasy. Po oszałamiającym sukcesie obu poprzednich części Howard Shore kończy swe wielkie dzieło, na pewno ukoronowanie jego już długiej kariery, które z pewnością zapewni mu miejsce w całej historii muzyki filmowej.
Niestety, wysłuchując muzyki z Powrotu króla towarzyszą nam często długie sekwencje underscore'u, który dodatkowo w przypadku Shore i "brzmienia" LOTR-a jest rozpisany na "długie nuty". Często między tymi sekwencjami nic szczególnego się nie dzieje, a musimy sobie postawić sprawę jasno, iż Shore jednak przez poprzednie wydania narobił nam sporego apetytu... Ta bolączka "trawi" głównie środkową część płyty. Jest to o tyle dziwne, gdyż w filmie aż roi się od akcji, chyba że wina leży w złym doborze materiału na album. A sama muzyka akcji jest nieciekawa, głównie prowadzona przez zastęp wybijających rytm kotłów czy agresywnego tematu orków. W porównaniu do poprzednich score'ów muzyka ta zawiera również więcej mrocznych fragmentów, jak zwykle u Shore'a sugestywnie zorkiestrowanych. Doskonałym przykładem jest tutaj silnie dysonująca muzyka w utworze "Shelob's Lair", chyba "najcięższy" w słuchaniu utwór trylogii.
Jeżeli chodzi o bazę tematyczną, to Shore w większości "odgrzewa" wszystkie znane z wcześniejszych score'ów tematy, aranżowane na różne instrumentarium, z udziałem pełnej orkiestry bądź w solowych wykonaniach. Powraca temat nr 1 trylogii, temat Drużyny, temat Pierścienia (tym razem w bardziej klasycznym wykonaniu), motywy miłości Aragorna i Arweny z "Breath of Life" z Dwóch Wież, na bardzo krótko fenomenalny motyw z "Forth Eorlingas" z tego samego soundtracka jak również nowość – klimatyczny motyw fantasy z "Many Meetings" z Drużyny, w bardziej dętym wydaniu. Brakuje natomiast jakiegoś muzycznego akompaniamentu dla Golluma czy znakomitych wykonań tematu jeźdźców Rohanu (co prawda jest, ale jest tak jakoś nieinspirująco zagrany, że szybko umyka uwadze).
Shore za to trzyma nadal wybitny poziom wykorzystania pełnego chóru The London Voices oraz solowych wokalistów nadających cięższym utworom momentów szczerego piękna oraz uniesienia. Wokale Renée Fleming w kluczowych momentach score'u nadają mu wielkiej klasy, również niczego złego nie można powiedzieć o Benie del Maestro. Ciekawie za to wypadają wokalne próby dwóch aktorów, którzy odśpiewują partie wokalne w filmie. Trzeba przyznać, że Billy Boyd ma świetny głos i jego fragment w "The Steward of Gondor" jest poruszający, natomiast wykonanie Viggo Mortnsena jest równie jakże interesujące... Chór jest jak zawsze wielki i masywny, gdy wchodzi naprawdę czuć, że jesteśmy świadkami jakichś gigantycznych wydarzeń - szczególnie "The Black Gate Opens". Małym arcydziełem jest punkt kulminacyjny muzyki i filmu, rewelacyjny "The End of All Things", w którym na przemian mamy wejścia epickiego chóru oraz zwalniające, wyciszające i emocjonalne solówki Renée Fleming.
Najlepszym momentem soundtracku jest chyba jednak naprawdę fenomenalny utwór "The White Tree" z jednej z najbardziej zapadających scen z całej trylogii, zapalania pochodni sygnałowych. Jest tak głównie za sprawą muzyki twórcy, który absolutnie wyzwala w tym utworze ducha golden-age'u, wielkiej przygody i rozmachu a temat buduje się i buduje i buduje bez końca... Coś wspaniałego. Shore również przedstawia tutaj heroiczny i nobliwy temat Gondoru, który jest równie świetny i śmiało może rywalizować z tematem Drużyny. Warto wspomnieć jeszcze o pięknych solówkach fletowych Sir James'a Galwaya i piosence "Into the West" wykonywanej przez Annie Lennox. Ciężko się domyślać tylko jak ta piosenka zasłużyła na Oscara. Niby dość ładna piosenka, dodatkowo z lekkim gitarowym tłem, ale nie jest ani tak dobra jak "May it Be" a tym bardziej emocjonalne "Gollum's Song". Widać nazwisko Annie Lennox i cały szał związany z finałową częścią trylogii wydatnie w tym pomogły. Piosenka ta wykorzystuje jeszcze jeden z nielicznych, nowych tematów, motyw "Szarej przystani" ale jej statyczna forma nie pozwala się nią delektować jak poprzedniczki.
Muzyka z Powrotu króla to nadal muzyka na niedosięgalnym przez innych kompozytorów, bardzo wysokim poziomie, co do tego się nie łudźmy. Jest to ponownie wielka partytura odzwierciedlająca w większości klimat Tolkiena i jako autonomiczna kompozycja jest naprawdę zdumiewającym przedsięwzięciem tak od strony rozmachu jaki i muzycznej jakości, muzyką którą Władca Pierścieni musi mieć. Jednak niejako jej "ciężarem" są niechybne porównania do poprzednich, znakomitych części, które wydają się cokolwiek lepszymi kompozycjami. Płyta ma znakomity początek i świetną końcówkę, natomiast nieco mało interesujący środek. Szkoda, że Shore nie zdecydował się na wprowadzanie odważniej wszystkich nowych tematów a poszedł inną drogą - przypominał na przemian motywy w z przeszłych części, co również odbija się na słuchaniu tego albumu jako mniej świeżego dzieła – wszystko to już niejako zostało "przerobione" i przesłuchane (tym bardziej że jest to już trzecia część!). Niewątpliwie Howard Shore zapisze się swoimi kompozycjami złotymi zgłoskami w historii muzyki filmowej. Muzyka ta chyba jako pierwsza w trylogii lepiej wypada w kinie niż na płycie i nagroda Oscara (ponownie) dla Shore'a wydaje się w pewnym sensie słuszna.

Teksty piosenek i liryków:

…:: The Retreat from Osgiliath ::…
featured in "Minas Tirith"
Ben del Maestro
~
Revail vyrn dan minuial
u galad, u vin anor hen
Cano an dregad
u natha ored
Gwanwen ost in giliath
Dannen Osgiliath
~~
Black wings against a pale morning
There is no more light, not in this sun
Call the retreat
There will be no warning
The citadel of the stars is gone
Osgiliath is fallen

~~
Czarne skrzydła naprzeciw blademu porankowi
Nie ma już światła, nie z tego słońca
Zwołajcie odwrót
Nie będzie ostrzeżenia
Cytadela Gwiazd przepadła
Osgiliath upadł
~~~~~~~~~~~

…:: Mithrandir's Song ::…
featured in "Minas Tirith"
~
Sílant calad Dun Tollen Rochon 'Lân
Mennen nored dîn
~~
The White Rider had come and light of the West shone white
His weary ride
~~~~~~~~~~~

…:: The Last Son ::…
featured in "The Steward of Gondor"
~
Boe le henio
E sí câr athad iyn
Ane ah a phen
I ú athelitha.
~~
You must understand.
He does the duty of two sons now.
For himself; and for the one
who will not return.
~~~~~~~~~~~

…:: The Steward of Gondor ::…
Billy Boyd
~
Home is behind
The world ahead.
And there are many paths to tread.
Through shadow,
To the edge of night
Until the stars are all alight
~
Mist and shadow
Cloud and shade
All shall fade
All shall... fade.
~~~~~~~~~~~

…:: Twilight and Shadow ::…
Renée Fleming
~
Hollen i ven
In gyrth han agorer
a han beriar in gyrth
Hollen i ven.
~~
The way is shut.
It was made by those who are dead
and the Dead keep it.
The way is shut.
~~~~~~~~~~~

…:: Twilight and Shadow ::…
~
I ngîl cennin erthiel
Ne menel aduial
Ha glingant be vîr
Síliel moe.
I ngîl cennin firiel
Ne menel aduial,
And-dúr naun i fuin a galad firn
Naegriel moe.
An i natha
An i naun ului
A chuil, ann-cuiannen
Am meleth, perónen.
~~
I saw a star rise high in the
Evening sky,
It hung like a jewel,
Softly shining.
I saw a star fade in the
Evening sky,
The dark was deep and so light died,
Softly pining.
For what might have been,
For what never was.
For a life, long lived
For a love half given.
~~~~~~~~~~~

…:: Andúril ::…
~
Elo! Andúril;
Lach en Annûn
I chatho asgannen,
Ad echannen!
~~
Behold! Andúril;
Flame of the West
The blade [that was] broken,
[has been] remade!
~~
Zobaczcie! Andúril;
Płomień Zachodu
Ostrze niegdyś złamane
Przekuto na nowo!
~~~~~~~~~~~

…:: The Dimholt Road ::…
featured in "Ash and Smoke"
~
Go vegil tolo hi
Egor iriel firi
'Ni men hen ú veth 'war.
~~
Come armed,
or prepared to die.
There is no other end to this road.
~~~~~~~~~~~

…:: The Black Gate Opens ::…
James Galway
~
Caedo, losto. U-erin davo.
Amman harthach? Anim unad.
Le tug nach. O hon u-wannathon.
U-moe le anno nad. Onen a hon beth nin.
Gurth han ristatha. Ta han narcho Gurth.
Gar vethed e-chunen, go hon bedithon na meth.
~~
Lie down, sleep. / I cannot yield.
Why do you still hope? / I have nothing else.
You are a fool. / I will not leave him.
You owe him nothing / I gave him my word.
Death will break it. / Then let death break it.
He has the last of my heart. / I will go with him to the end.
~~~~~~~~~~~

…:: The Destruction of the Ring ::…
featured in "The End of All Things"
Renée Fleming
~
Mi naurath Orodruin
Boe hedi i Vin.
Han i vangad i moe ben bango.
Sin eriol natha túr in úgarnen
Sin eriol ûm beleg úgannen
~
Ú cilith 'war
Ú men 'war
Boe vin mebi
Boe vin bango.
~~
Into the fires of Orodruin
The One must be cast.
This [is] the price that must be paid.
Only thus its power will be undone,
Only thus a great evil unmade.
~
There is no other choice,
There is no other way.
One of you must take it,
One of you must pay.
~~
Ku ogniom Orodruiny
Jedyny musi być poniesiony
To cena, która musi być zapłacona
Jedynie w ten sposób potęga jego będzie unicestwiona
Jedynie w ten sposób wielkie zło zniszczone
~
Nie ma innego wyboru
Nie ma innej drogi
Jeden z was musi go wziąć
Jeden z was musi się poświęcić
~~~~~~~~~~~

…:: Not Once, not Ever ::…
featured in "The End of All Things"
Renée Fleming
~
Dannen le
A ú-erin le regi
Rang ail le iestannen
Lu ail le tegin na hen.
Gwannach o innen ului
U lu erui, ului.
~
You have fallen.
And I cannot reach you.
Ever step I willed you on,
Every moment I lead you to this.
You never left my mind,
Not once, not ever.
~~~~~~~~~~~

…:: Don't Let Go ::…
featured in "The End of All Things"
Renée Fleming
~
Anírach únad
Egor gurth hen
Han cenin vi chen lín
Egor ú-erin le devi
Tellin men achae
Brennin men anann
Rago! Ú-erich leithio,
Ú-erich o nin gwanno.
~
You want nothing more
Than this death.
I see it in your eye.
But I cannot let you
We have come too far
We have held on too long.
Reach! You cannot let go,
You cannot leave me.
~~~~~~~~~~~

…:: The Mountain of Fire ::…
featured in "The End of All Things"
Renée Fleming
~
Nu dalav
Úrui tuiannen na ruith
Leithia Orodruin oe in phan.
Ristannen i geven,
Danna eliad morn.
Si, na vethed
Meth i naid bain
I wilith úria
I ardhon ban lacha!
~
Beneath the ground
Swollen hot with anger
Orodruin releases all its ruin.
Earth rips asunder
Black rain falls.
Here at the end;
The end of all things.
The air is aflame,
All the world is on fire!
~~~~~~~~~~~

…:: The Eagles ::…
featured in "The End of All Things"
Renée Fleming
~
Orthannen im vi ól
Coll e du
Or hiriath naur
Na rovail mae sui 'waew
Man prestant i ardhon?
Cerithar aen illiad dim úthenin?
~
In a dream I was lifted up.
Borne from the darkness
Above the rivers of fire.
On wings soft as the wind.
What's happened to the world?
Is everything sad going to come untrue?
~~~~~~~~~~~

…:: Aragorn's Coronation ::…
featured in "The Return of the King"
Viggo Mortensen
~
Et Eärello Endorenna utúlien
Sinome maruvan ar Hildinyar tenn' Ambar-metta
~
Out of the Great Sea to Middle-earth I am come.
In this place I will abide, and my heirs, unto the ending of the world
~~
Znad Wielkiego Morza przybywam do Śródziemia
Będę tu trwał z moimi dziedzicami aż do końca świata
~~~~~~~~~~~

…:: Song to Tinúviel ::…
featured in "The Return of the King"
~
Tinúviel elvanui
Elleth alfirin edhelhael
O hon ring finnil fuinui
A renc gelebrin thiliol...
~
Tinúviel [the] elven-fair,
Immortal maiden elven-wise,
About him cast [her] night-dark hair,
And arms [like] silver glimmering...
~~~~~~~~~~~

…:: The Grey Havens ::…
James Galway
~
Dartha o nas a thar emyn
Men 'wain egor annon thurin
Ah ae anann erphennin hain
Na vedui cenithon aur wain
I badathon raid yriel
Amrun n'Anor, Annun n'Ithil.
~
Still round a corner there may wait
A new road or a secret gate;
And though I oft have passed them by,
A day will come at last when I
Shall take the hidden paths that run
West of the Moon, East of the Sun.
~~~~~~~~~~~

…:: Into the West ::…
Annie Lennox
~
Lay down
Your sweat and weary head
Night is falling
You have come to journey's end
~
Sleep now
And dream of the ones who came before
They are calling
From across a distant shore
~
Why do you weep?
What are these tears upon your face?
Soon you will see
All of your fears will pass away
~
Safe in my arms
You're only sleeping
What can you see
On the horizon?
Why do the white gulls call?
~
Across the sea
A pale moon rises
To ships have come
To carry you home
~
And all will turn
To silver glass
A light on the water
All Souls pass
~
Hope fades
Into the world of night
Through shadows falling
Out of memory and time
~
Don't say
We have come now to the end
White shores are calling
You and I will meet again
~
And you'll be here in my arms
Just sleeping
~
What can you see
On the horizon?
Why do the white gulls call?
~
Across the sea
A pale moon rises
The ships have come
To carry you home
~
And all will turn
To silver glass
A light on the water
Grey ships pass
Into the West
~~~~~~~~~~~

…:: The song of the Green Dragon ::…
Billy Boyd, Dominic Monaghan
~
Oh you can search far and wide,
You can drink the whole town dry.
You'll never find a beer so brown
But you'll never find a beer so brown
As the one we're drinking in our town.
You can kick your fancy ales.
You can drink them by the flagon.
But the only brew for the brave and true...
Comes from the Green Dragon!
~~~~~~~~~~~





* recenzja muzyki z soundtracku "Powrót Króla" pobrana ze strony internetowej pana Tomasza Rokity; teksty piosenek i liryków pochodzą z wielu źródeł.

[/blok]


Autor: 153


Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.

ZAMKNIJ
Polityka prywatności