Fantastyczna rozrywka


[Muzyka]


Temat muzyczny Drużyny

[blok]Jeśli muzyk komponujący do filmu ma możliwość wyboru, zazwyczaj wybierze pracę z jednym lub dwoma głównymi bohaterami o zdefiniowanej osobowości i historii, dla których można stworzyć silne, wyraźne tematy muzyczne. W przypadku tworzenia muzyki do Tolkienowskiej Trylogii, Howard Shore stanął przed kuszącą i jakże trudną perspektywą stworzenia muzyki dla filmu, w którym występuje – w samej jedynie Drużynie Pierścienia – nie mniej niż dziewięć centralnych postaci.
Postanowił stworzyć temat, który mógłby przewijać się przez cały film i przedstawiać Drużynę na różnych etapach, w chwilach siły i słabości. Słyszymy ten temat po raz pierwszy, choć tylko we fragmencie, kiedy hobbici wyruszają w podróż do Bree; wtedy po raz pierwszy opuszczają Shire i boją się, więc to jedynie przewijające się kilka taktów. Spotykają się z przyjaciółmi - Merrym i Pippinem. Kiedy jest ich już czterech, temat staje się wyraźniejszy, bardziej energiczny, nieco radośniejszy i pełen nadziei. Po dotarciu do Bree hobbici są onieśmieleni, a kiedy spotykają Obieżyświata wprost przerażeni przez pewien okres czasu. Obieżyświat zamierza im towarzyszyć, więc Drużyna ma już pięciu członków i temat nabiera dalszych kształtów. Muzyka odzwierciedla również ich słabość, trud drogi, jaka ich czeka, oraz niebezpieczeństwa, które ich otaczają.
Temat ulega licznym nasileniom i stonowaniem w czasie ataku na Wichrowym Czubie, potem następuje niemal romantyczny moment rozmowy Arweny z Frodem i Aragornem. Muzyka w filmie doskonale dopasowuje się do atmosfery i sama ją tworzy. Kiedy wreszcie szczęśliwie docierają do Rivendell, uważają, że już dotarli do kresu drogi. Melodia staje się lekka, radosna i spokojna, jednak wkrótce okazuje się, że to dopiero początek. Teraz jednak mogą liczyć na pomoc – Gandalfa, Boromira, Legolasa i Gimlego – a kiedy już cała dziewiątka wyrusza na wyprawę, słyszymy heroiczną, radosną wersję tematu.
Historia Drużyny ma swoje odbicie w muzyce: kiedy Drużyna przechodzi przez Morię, odzywa się kilka różnych brzmień: po pokonaniu trolla jaskiniowego rozlega się wersja zwycięska, ale wkrótce później, kiedy Gandalf ginie, a Boromir coraz bardziej ulega pokusie Pierścienia, Drużyna zaczyna się rozpadać, podobnie, jak jej temat.
Gdy Boromir umiera, rozlega się dostojna, żałobna wersja tematu, a kiedy Frodo i Sam razem wyruszają do Mordoru, temat rozpada się na bardziej fragmentaryczne tematy, od których rozpoczął swoje istnienie: Drużyna dwóch, wyruszająca w nieznane…





Napisane z wykorzystaniem informacji z książki „Jak powstawała filmowa trylogia”.
[/blok]


Autor: 70


Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.

ZAMKNIJ
Polityka prywatności