RPG


[GryRPG]


Earthdawn - Bardzo zagadkowy i ciekawy system

[blok]Nim nastał czas nauki, nim rozpoczęła się historia, panował Wiek Legend...
Earthdawn, mało znany system w stosunku do takich jak D&D albo Warhammer, lecz nie znaczy to, że nie jest on dobrym systemem. Wydany przez FASA, w Polsce rozpowszechniany jak większość RPG-ów przez wydawnictwo MAG. Świat Earthdawna jest światem bardzo zagadkowym i interesującym.
Gra toczy się około 1500 roku od powstania królestwa Throalu, krasnoludzkiego królestwa mającego dominującą role w krainie, w której przyszło żyć postaciom graczy. Historia Barsawii (tak nazywa się owa kraina) jest zapisana jak sinusoida, obrazująca siłę magii na świecie. Około 100 lat przed założeniem Throalu ludzie dowiedzieli się o tym, że gdy poziom magii osiągnie szczyt, do świata będą mogły przyjść z innego wymiaru demony zwane horrorami, które czerpią siłę z cierpienia i bólu. Ludzie zaczęli się do ich przyjścia przygotowywać, wykopywali podziemne schronienia wzmocnione magicznymi runami, których sekret znali tylko ludzie z wielkiego imperium Thery lub wzmacniali każdy kamień w miastach ochronnymi runami. Theranie podbili prawie całą Barsawie i pozyskiwali z niej magiczne esencje żywiołów. Nadejście Horrorów następuje około 1000 roku według kalendarza Throalu. Po 400 latach stopniowego obniżania się poziomu magii, zatrzymuje się on na dość wysokim poziomie i nie spada bardziej. Po kilku latach krasnoludy z Throalu podjęły nieśmiałą próbę opuszczenia schronienia, która okazuje się udana, następnie wysyłają poselstwa do największych państw w Barsawii, ale z 21 odwiedzonych miejsc na świat otworzyły się tylko 2, dopiero w późniejszym okresie wszyscy wyjdą na powierzchnie.
Dalsza historia to zniesienie niewolnictwa w Barsawii oraz wygrana przez krasnoludy wojna z Therą. Na świecie pozostało jednak sporo horrorów, które mogą graczom porządnie zatruć życie.
W Barsawii żyją Krasnoludy - dominująca rasa, Orkowie - najlepsi jeźdźcy i hodowcy koni, Ludzie - najbardziej wszechstronni, Trolle - wielcy (około 2,5m wzrostu) i honorowi władcy górskich szczytów, Elfy - zręczne i zwinne, T'skrangi - połączenie człowieka z jaszczurką, zamieszkujące brzegi rzek i trudniące się głównie handlem i piractwem, Obsydianie - dobrotliwi i pomocni ludzie z kamienia, oraz małe i zwinne Wietrzniaki, których atutem są skrzydła i niewielki wzrost (około 30cm).
Mechanika polega na stopniach. Do każdego stopnia przypisane są konkretne kostki, do stopnia 1, k4 - 3 do stopnia 40, 2k20+k10+k8+2k6, stopień obrazuje średnią liczbę wypadającą na takich kostkach. Wyniki dzieli się na: Porażka - dwa razy mniej niż stopień trudności, Nieudana akcja - poniżej stopnia trudności, Przeciętny sukces - równy lub większy wynik od stopnia trudności, Duży sukces - około 1,5 stopnia trudności, Ogromny sukces - około 2 razy stopień trudności, Wyjątkowy sukces - około 3 razy stopień trudności.
Gracze mogą wybrać jedną z ośmiu ras i jedną z trzynastu dyscyplin, które nie są tylko umiejętnościami walki lub magii, ale także wyznaczają charakter bohatera. Posiadamy 4 dyscypliny czysto magiczne - Czarodziej, Iluzjonista, Ksenomanta(nekromanta, tyle że bada również inne wymiary), Mistrz Żywiołów, oraz 9 mniej magicznych, ale także opierających się na magii, (każdy dyscyplina możliwa do wyboru jest dyscypliną adepta, osoby, która posiada magiczne talenty) Fechmistrz, Kawalerzysta, Łucznik, Powietrzny Łupieżca, Trubadur, Władca Zwierząt, Wojownik, Zbrojmistrz, Złodziej.
Gracze posiadają 6 cech, których wartość jest losowana lub kupowana. Są to Zręczność, Siła Fizyczna, Żywotność, Percepcja, Siła Woli, Charyzma.
Poziomy zaawansowania bohaterów są nazwane "kręgami", tak samo dzielą się czary dla magów, kręgów w każdej dyscyplinie jest 15. Jest to system „heroic fantasy”, więc postaci na pierwszym kręgu będą już silniejsze niż przeciętny mieszkaniec Barsawii, dlatego mistrz gry musi umieć nad nimi przynajmniej trochę panować.
Do Earthdawna wydano wiele dodatków, ale do skutecznego prowadzenia gry w zupełności wystarcza podręcznik podstawowy.
[/blok]


Autor: 158


Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.

ZAMKNIJ
Polityka prywatności