RPG


[GryRPG]


Warhammer - Dark Fantasy z dość nietypowym systemem

[blok]Jest to jeden z szerzej rozpowszechnionych RPG\'ów na całym świecie. Świat i system stworzony jest przez znaną na całym świecie firmę „Games Workshop”. W Polsce natomiast rozpowszechniany przez wydawnictwo „MAG”. Świat weń opisany jest typowym światem Dark Fantasy.
Gracze prowadzą swoje postacie w czasie około 2500 roku według rachuby ludzi. Jest to czas chaosu i jego pomiotów, portale na biegunach wypluwają z siebie fale chaotycznej materii(nie zawsze złej!!! ale przeważnie...) która rozprzestrzenia się po całym świecie. W dużej mierze przyczynił się do tego upadek dawnych slannów którzy zapewniali bezpieczeństwo temu światu, jednak ich podopieczni głównie Elfy, ale też Krasnoludy, Halflingi(Hobbici, Niziołki)dzielnie stawiają czoła chaosowi. Ludzie niestety najmniej uodpornili się na jego wpływ, co nie znaczy że inne rasy są na niego nie wrażliwe. Świat jest w agonii, chaos zbiera swoje żniwa i zasiewa nowe w najgłębszych zakamarkach ludzkiej i nie ludzkiej podświadomości. Oprócz plugastw chaosu mieszkańcy świata muszą się borykać z goblinoidami(orki, gobliny, hobgobliny, snotlingi)jak też trolami, ogrami, olbrzymami, skavenami(szczuroludzie, ludzie szczury) a także innymi mniej lub bardziej wymyślnymi potworami. Mroczni pobratymcy elfów, jak i chaotyczne krasnoludy, nie wspominając o ludziach samych w sobie, również nie dają o sobie zapomnieć. Wyjątek stanowią Niziołki u których nie spotyka się zła. Jednak praworządni tego świata są dobrze przygotowani do obrony, przykładem mogą być liczne twierdze krasnoludzkie, warowne miasta ludzi, takie jak middenheim, miasto białego wilka, no i lasy leśnych elfów, zamaskowane i nie dostępne dla nikogo.
Bogowie, kimkolwiek są, również wspierają ziemskie istoty, i te dobre i te złe. Jednakże częściej te dobre. Choć częściej nie znaczy lepiej. Jest bardzo dużo bogów neutralnych takich jak morr bóg śmierci czy taal bóg przyrody i dzikich miejsc. Są też tak zwani bogowi prawości i bogowie chaosu. Istnieje również religia zwana dawną wiarą, którą pałają się druidzi.
System opiera się na procentach. Wszystkie testy są oparte na rzucie kością stu ścienną(dwie kostki po dziesięć boków) a ich powodzenie zależy od tego czy wynik będzie mniejszy/równy czy większy od testowanej cechy/czegoś innego....
Zainteresowani mają możliwość prowadzenia czterech ras(co nie znaczy że innych nie można :D)człowiek, krasnolud, elf i halfling. Ludzie są najbardziej wszechstronni jeżeli chodzi o zajęcia i charakter, krasnoludy to urodzeni górnicy, kowale i wojacy, elfy to doskonali łucznicy, magowie ale także bardowie, halflingi mają natomiast talent do gotowania, rozśmieszania i złodziejstwa.
Gracze mają do wyboru multum różnorodnych profesji którymi może się pałać ich postać. Dzielą się one na podstawowe i zaawansowane, ze względu na ich potęgę. Każda profesja dodaje określone statystyki, umiejętności, natomiast przedmioty które posiada zazwyczaj samemu sobie trzeba zdobyć. Za każdą umiejętność(jest ich 134 i w prawie każdym dodatku dochodzą nowe) trzeba zapłacić sto punktów doświadczenia(oprócz tych które postać zdobywa na samym początku i tych z pierwszej profesji). Punkty te są przyznawane przez mistrza gry w trakcie przygody, ich ilość za daną przygodę zależy w gruncie rzeczy tylko od niego. sto punktów trzeba również wybulić za rozwój danej cechy, jest ich czternaście, dziewięć fizycznych(Sz – szybkość, WW – walka wręcz, US, umiejętności strzeleckie, S – siła, Wt – wytrzymałość, Żw – żywotność, I – inicjatywa, A – ataki(ich liczba na turę(dziesięć sekund gry)), Zr – zręczność)i pięć umysłowych(CP – cechy przywódcze, Int – inteligencja, Op – opanowanie, SW – siła woli, Ogd – ogłada), pierwsze rozwinięcie które sobie wybierzesz spośród rozwinięć danej profesji jest gratisowe. Rozwija się odpowiednio po dziesięć procent za każde sto punktów.
Każda postać posiada swój charakter według którego powinna grać, są do wybory: praworządny - postać wierzy w ład i porządek nade wszystko, nigdy nie zrobi czegoś złego i nie dopuści żeby ktoś coś takiego zrobił, prędzej zginie, dobry - postać stara się być dobra, lecz nie w każdej sytuacji i nie zawsze jej się udaje, neutralny - postać dba właściwie tylko o swoje życie i potrzeby, rzadko przejmuje się innymi, zły - postać cieszy się ze złych uczynków, lubi zadawać ból i kraść, chaotyczny - postać jest zupełnie nie przewidywalna, dąży do ciągłych zmian, uważa że ład i porządek są złe.
Warhammer jest także bardzo rozbudowany jeśli chodzi o magię i tego typu sprawy. Gracz który chce aby jego bohater mógł rzucać czary musi przebyć długa drogę od ucznia czarodzieja do czarodzieja 4 stopnia (to jest najwyższy stopień wtajemniczenia). Uczeń czarodzieja może uczyć się czarów z tzw. \"magii prostej\" czyli czarów łatwych i mało efektywnych, choć czasem przydatnych, są to np. Wyczarowanie małego zwierzęcia, Magiczny płomień. Po przejściu na pierwszy poziom czarodzieja jest trochę lepiej, czary stają się coraz mocniejsze, ale trudniejsze do nauczenia i rzucania. Po skompletowaniu tej profesji, gracz może wybrać inny rodzaj magii, której będzie się uczył. Może zostać iluzjonistą, demonologiem, nekromantą, elementalistą lub dalej kontynuować zwykłego czarodzieja. Jest jeszcze jeden rodzaj magii, jest to magia druidyczna, ale żeby zgłębić tą magię trzeba pójść zupełnie inną drogą. Po skończeniu profesji druida można stać się Kapłanem Druidzkim który potrafi rzucać czary z magii druidycznej. Do dyspozycji graczy jest około 10 czarów na każdym z poziomów poszczególnych specjalności, co daje razem około 210 różnorodnych czarów. Istnieją również magiczne przedmioty których nie brak w świecie Warhammera :D.
Obszarem na którym gracze rozgrywają przygody jest „Stary Świat”(choć nie zawsze, ale zazwyczaj)obejmuje on krainy takie jak: Imperium, Kislev, Bretonia, Królestwo Estalijskie, Jałowa kraina, Tileańskie miasta państwa, Graniczne księstwa, Złe ziemie. W skład tego skrawka globu wchodzą też liczne łańcuchy górskie: Góry krańca świata(z krasnoludzkimi twierdzami na nich), Góry Irrana, Góry Abasko, Szare Góry, Czarne Góry, Góry Środkowe, Góry Apuccini, że o miastach, lasach, rzekach, stepach i innych urozmaiceniach terenu nie wspomnę. Stary świat ograniczają od południa złe ziemie, morze południowe i czarna zatoka, od wschodu góry krańca świata, od północy morze szponów, morze środkowe i północne pustkowia, a od zachodu wielki ocean zachodni. Oprócz tego kawałka lądu na mapie świata znajdują się też obszary takie jak północne i południowe pustkowia chaosu, znajdujące się na obu biegunach gdyż tam chaos zagnieździł się najmocniej, Stepy, czyli odpowiednik naszego dalekiego wschodu, Kitaj czyli odpowiednik naszych Indii, Arabia, czyli pewnie domyślacie się co... , południowe krainy, czyli tak jakby Afryka, Nowy Świat, niby Ameryka północna, Lustria, teoretycznie Ameryka południowa, lecz w praktyce kontynent zamieszkany przez lizardmenów (jaszczuro-ludzie) i niedobitki dawnych slannów. Tak jak możecie sami zauważyć świat jest wzorowany na naszym (tyle że Stary Świat jest wzorowany na średniowiecznej Europie).

P.S. wielce prawdopodobne jest że lutym roku 2005 wyjdzie druga edycja tej wspaniałej gry :D gdyż pierwsza jest niedostępna w sklepach od roku 2000....[/blok]##edit_byterreos 2005-11-19 19:47:22##ed_end####edit_byterreos 2005-12-21 17:00:46##ed_end##


Autor: 88


Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.

ZAMKNIJ
Polityka prywatności