Gry


[Gry]


Baldur's Gate II: Cienie Amn

[blok]W 1998 roku na nasz rynek weszła z wielkim hukiem pierwsza część tej wspaniałej gry produkcji BioWare'u. Jej promocją oraz wydaniem zajęło się Black Isle Studios oraz Interplay. Dostaliśmy grę, która pochłonęła ponad milion tyle oryginałów zeszło osób i rozeszła się w bardzo szybkim tempie z półek sklepowych. Co zadziwia, była to pierwsza gra fabularna stworzona przez grupę BioWare. Dlaczego osiągnęła tak wiele i zyskała rzeszę fanów możnaby się rozwodzić przez wieki. Ja natomiast skupię się na przybliżeniu wam jej kontynuacji zatytułowanej BGII: Cienie Amn, która została wypuszczona na rynek w 2000 roku.
Wypadałoby zacząć od rzeczy najważniejszej, czyli świata w którym rozgrywamy naszą przygodę. Zapomniane Krainy(czyli z ang. Forgotten Realms) już na początku rozgrywki zadziwiają nas swoim bogactwem. Mamy tu bowiem do czynienia z masą ras, potworów, organizacji, ciekawych postaci, niezależnych grup poszukiwaczy przygód, zasłużonych bohaterów, spisków, intryg, światów niezależnych, dziewiczych lądów, przenikających się wymiarów oraz bogów[bardziej zainteresowanym polecam podręcznik do trzeciej edycji AD&D Forgotten Realms] Albo odpowiedzni dział w gildi . Żeby przedstawić nam to bogactwo, a przy tym nie przytłoczyć, a wręcz przeciwnie - zachwycić gracza, twórcy gry musieli powziąć odpowiednie środki. W BGII autorzy umieścili nas w malowniczej krainie Amn, w której od lat o władzę walczą zwaśnione ugrupowania takie jak Złodzieje Cienia, Zakapturzeni Czarodzieje, czy tez Harfiarze. W miarę zagłębiania się w nią natykamy się na nowe rasy, poznajemy ich obyczaje oraz warunki w jakich żyją. Lokacje, po których się poruszamy są barwne, ciekawe oraz dopasowane do danego miejsca na mapie. Co więcej początkującego gracza poraża ich znaczna ilość, ponieważ twórcy postarali się o to, aby gra nie znudziła nam się tylko z tego powodu, że wciąż widzimy to samo pomieszczenie:P Najbardziej z nich rozbudowaną jest stolica Amn - Athkatla. Oferuje graczowi aż osiem niezależnych dzielnic pełnych kupców, rabusiów, gildii i całej masy podziemi, w której walczymy z przeróżnymi stworami i bandytami. Mam nadzieję, że ten krótki opis zachęci was do poznania tej obszernej krainy pełnej zagadek.
Przejdę teraz do tego co gracze gier fabularnych lubią najbardziej, czyli tworzenia postaci. Swoją przygodę w Cieniach Amn możemy rozpocząć jako mężczyzna lub kobieta z jednej z siedmiu ras[od niziołka po półorka]. Oczywiście od tego wyboru zależeć będzie nasz dalszy rozwój postaci. Nie stworzymy bowiem krasnoluda czarownika, czy też półorka złodzieja. Autorzy gry postarali się, aby był zachowany jakiś porządek świata, przy jednoczesnym zostawieniu pola do popisu graczowi. Klas jest bowiem multum, a do tego dochodzą jeszcze odpowiednie profesje, dzięki czemu możemy spędzić godziny na dokonywaniu wyboru kim mamy zagrać. Każda klasa ma swoje zalety, a niektóre również i wady. Dzięki temu rozgrywka staje się ciekawsza. Następną rzeczą są cechy, czy też atrybuty. Możemy je wybierać na dwa sposoby: losowo, bądź też po wylosowaniu odbierając i dodając punkty w odpowiednie miejsca. Ich wartość maksymalna i minimalna jest odpowiednia dla danej rasy i profesji więc musimy mądrze odejmować i dodawać, aby uzyskać najlepszy efekt. Potem czeka nas dobranie odpowiedniego charakteru, bo musimy pamiętać, że jeśli popadniemy w skrajność to wpłynie to na rozwój naszej przygody. Następnie już tylko zostają nam do wybrania biegłości[broni w grze jest masa więc możemy poszaleć;]] oraz jakieś dodatkowe atuty[np.: czary, czy zdolności złodziejskie]. Zauważyć też trzeba, że zaczynamy już na pewnym poziomie doświadczenia, nie gramy leszczem
Teraz należałoby się skupić na fabule i engine'ie gry. Engine jest w Baldur's Gate II oparty na tym sprawdzonym w BG I. Są jednak spore innowacje jeśli chodzi o tryby graficzne i sam interfejs. Mamy tu bowiem opcję 3D, możliwość wybrania dużej rozdzielczości oraz korzystania z openGL. Ponadto możemy korzystać ze skrótów klawiaturowych, które sami przypisujemy bądź z samej myszki. W grze towarzyszą nam trzy pomocne menu umieszczone po lewo, na dole i po prawo od głównego obszaru gry, które możemy ukryć i w każdej chwili oddtworzyć. Przy walce przydaje się również opcja autopauzy, która zamienia tryb walki na coś w rodzaju turówki:) Menu'sy oraz cała dodatkowa ilość okienek są klimatyczne i nie odpychają swoim wyglądem. Powiedziałbym, że wspaniale współgrają ze sobą. Szczególnie warto zwrócić uwagę na okna towarzyszące nam przy wczytywaniu, bądź też pomiędzy kolejnymi etapami gry. Na nich pojawiają się różne wskazówki, jak również klimatyczne mozaiki.
Kolej na fabułę. Cała historia jest podzielona na siedem rozdziałów, przy czym w drugim, trzecim i szóstym możemy nie trzymać się fabuły i wykonywać wiele dodatkowych questów, które urozmaicają rozgrywkę. Na początku musimy wydostać się z lochów i rozwikłać zagadkę porwania Imoen, a potem w serii różnych dziwnych wypadków wiążemy nasze ścieżki z wieloma ludami zamieszkującymi Amn, aby wspólnie uchronić tą krainę od zagłady. Nie dajcie się zwieść pozorom! To jest tylko skrót myślowy. Cała fabuła kryje w sobie wiele intryg i ciekawych sytuacji, niektórych śmiesznych innych tragicznych więc każdy znajdzie coś dla siebie. Na swojej drodze stykamy się również z nam podobnymi, których możemy przyłączyć do drużyny i razem odkrywać nowe tereny i próbować swoich sił na trudnych zadaniach. Nie będę zdradzał szczegułów, aby zaostrzyć wasz apetyt.
Na koniec chcę was jeszcze raz zachęcić do zagrania w tą pozycję, gdyż uważam że naprawdę warto! Sama gra oferuje mnóstwo godzin przedniej zabawy, a prócz tego można ściągnąc do niej wiele modów z nowymi zadaniami, przedmiotami, czarami i czego jeszcze dusza zapragnie:) Polecam serię modów WeiDu i The Darkest Day. Życzę miłej uczty:)
Trochę statystyki:
Czary - ponad 300
NPce - 16
Rasy - 7
Broni - Cała kupa:)
Czas grania - ponad 150 h
Smoki - 4
Lich'e - koło 20[najgorszy Ka'Gaax(trzeba mieć conajmniej dwie części z jego ciała, które zdobywasz po pokonaniu innych lich'ów)]
Najlepsza klasa - Wojownik/Kapłan - proszę się nie spierać bo tak jest i już

[/blok]


Autor: 470


Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.

ZAMKNIJ
Polityka prywatności